I vår nya soffa och lyssnar på Therese Lindgren 'Ibland mår jag inte så bra' och tittar runt i lägenheten. Det börjar bli fint nu och jag blir bara nöjdare och nöjdare med inredningen. I tisdags kom både soffan och vitrinskåpet och båda passar jättefint in, precis som jag hade tänkt mig. Jag får nästan en lyxig känsla av att sitta i soffan istället för vid köksbordet när jag skriver. 
 
 
 
Igår gjorde jag världens enklaste maränger och chokladsås till min och sambons datenight som vi har en gång i månaden. Vi åt glass och tittade på några filmer och bara hade det mysigt i soffan.
Dom fina rosorna fick jag av sambon. 

Maränger ca 40 st
 
4 äggvitor, rumstempurerade
2 dl strösocker
3 krm vitvinvinäger 
 
Vispa äggvitorna fast med maskin och häll i strösockret långsamt och sist i vitvinvinägern. Spritsa ut på bakplåtspapper och in i ugnen på 100 grader i 45 minuter, efter 45 minuter så stäng av ugnen och låt marängerna stå i ca 1 timme. 
 
 
 
Enkel chokladsås
 
1 dl strösocker
1 dl kakao
1 dl mjölk
1 krm salt
1 msk smör
ev, krossad choklad
 
Häll i alla ingredienser utom smöret i en kastrull och låt koka upp på medel-låg värme så det inte bränds vid, rör hela tiden. När såsen har tjockant lite så rör i smöret och vips! är såsen klar. 
choklad, choklasås, datenight, glass, maräng, rosor,

Kommentera

Publiceras ej